SANGAP itu apakah?

5:00 PM 56 Comments A+ a-

*gengster mood activated*
*awas! entry berbaur 18sx*


ini semua berpunca dari kisah mahu kahwin segera..sangap ke?? soalan dia ada perkataan SANGAP.. tambah pulak kazari mai tanya kat shoutmix gua soalan "sangap tak? jom minum nescafe"... tapi kepala otak gua terus terfikir pasal kahwin.. tu yang terhasil kisah mahu kahwin segera tu.. kuning ke otak gua??? tak kan? kan? *jangan berani jawab KUNING.. KUNING kan BERSIH! weeeeee~~




pastu member gua datang tanye.. ini abang besar POCKET tanya apa kena mengena SANGAP tu dengan kahwin?? sampaikan beliau rasa pemahaman beliau dalam bahasa malaysia berada pada posisi lemah.. untuk menghilangkan kegusaran POCKET dan sebelum abang-abang besar yang lain datang serang bagi soalan ala-ala gini jugak, gua nak bagi penjelasan pasal SANGAP tu ikot tahap pemahaman gua lah ye =P



maksud SANGAP 1 :

  • bermaksud menguap..dan mungkin orang-orang selatan seperti dari johor terutamanya yang mengaitkan sangap ni sebagai perbuatan menguap.. sangap tu perbuatan kan? kalo english kira kategori VERB la kot kan?kan? =P

maksud SANGAP 2 :

  • kalau ikot bahasa slanga atau pun bahasa pasar zaman sekarang ni, sangap ni dikaitkan dengan perbuatan mahukan sesuatu yang amat sangat.. mcm dalam filem aku masih dara tu kan ada 1 dialog bunyi dia lebih kurang camni "aku SANGAP lubang.." maksudnye dia sangat-sangat mahukan lubang.. ciss punya clear kot gua bagi contoh =P


so sebenarnye depends pada ayat gak la kot penggunaan perkataan SANGAP tu.. kalau takat ajak minum nescafe, dah tentu merujuk pada sangap yang pertama.. kalau kalut cari lobang, mungkin merujuk pada sangap yang kedua.. sekali lagi contoh sangat clear gua rasa gua bagi..ada betol ke pemahaman gua tu?? kita tunggu geng daddy cool + supermak datang enterframe.. dorang lagi faham & lagi dulu makan garam kunyit dari gua yang masih setahun jagung nih..kehkehkeh.. errrrr entry sudah berbaur lucah..ngeeee larii!!!!






nota kecil : salah faham boleh membuatkan rumah tangga berantakan.. kan?kan?kan? =P *KAHWIN lagi..oopps~

56 Lovenote(S)

Write Lovenote(S)
Fara E's
AUTHOR
October 09, 2011 delete

pemahaman fara about sangap no 2 , haha

Reply
avatar
As Yusra
AUTHOR
October 09, 2011 delete

Huhu. As org johor. Da bese gune pekataan sangap stand 4 menguap kerana ngantOk. tapi sejak msuk U, bile sebut je pekataan tuh, mmbe sume pndg pelik. Wuwu~ sumpah xtau mkne die yg laen. =,=

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

saya fhm maksud tue.."craving" lah dlm bhse omputeh! cewah...

Reply
avatar
kembatolo™
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap tu nak sangat2 kan? haha

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

oooye ke?ummi nak gak wat entri tny makna sangap sbb mmg tak tau.tq ana.ummi cuma tau makna menguap jek.huhu...patutla selalu je remaja ckp aku bkn sangap sgt pun?akhirnya ummi tak phm makna entri mereka..huhu

Reply
avatar
alif ismail
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap tu macam kempunan atau keinginan yang melampau... tak semestinya utk seks je...

Reply
avatar
EyqaLuvender
AUTHOR
October 09, 2011 delete

ble org ckp sangap ta semestinye die sangap seks...

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

sangap no 2.
wat ngn isteri la bile kawin
mse 2 pun da x dosa..

Reply
avatar
ANISA
AUTHOR
October 09, 2011 delete

taw xpe...selalu org salah tafsir..
bahaya betul perkataan ni...

Reply
avatar
renjerkabloi
AUTHOR
October 09, 2011 delete

paling sangap nih!!! teruk la ko nanti cik ana huhuhu...







sangap nak ajak cik ana pergi mengail ikan la hihihi..kan renjer dah turunkan ilmu sungai :P

Reply
avatar
dill
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap = desperate.

desperado yang desperate.

haha!

dill.

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

yeah sangap berbeza mengikut ayat yang digunakan.. :)

sangap:bagi pendamba, sangat berkeinginan untuk mendapatkan atau melakukan sesuatu
rujuk kamus pendambamawar edisi3.keke

Reply
avatar
bobiedanbad
AUTHOR
October 09, 2011 delete

pemahaman saya berdasarkan no.2

Reply
avatar
Pocket
AUTHOR
October 09, 2011 delete

Basically bahasa melayu dah evolve,
terima kasi utk penerangan panjang lebar.
Pergh siap buat post!

Heheh,camana pun pocket nk terus terima 'sangap' sebagai ngantut.
Heheh.

Reply
avatar
::budak::
AUTHOR
October 09, 2011 delete

betul tu kak ana..mcm kat perak, sume anggap sangap yg kedua tu tapi member sy bdk johor phm sangap yg pertama :)

Reply
avatar
aimie amalina
AUTHOR
October 09, 2011 delete

kekekekek
ye!
mimi sokong
agak clear disitu
heheheh
bagus la..kang owg slh pajam kan ana
hehehehe

Reply
avatar
Cik Rose Cute
AUTHOR
October 09, 2011 delete

hihihi...Sis lagi tak faham...

Reply
avatar
ieyza afieyna
AUTHOR
October 09, 2011 delete

mak ai...
ye yg no 2 tu la pemahaman ieyza..
kih3... selalu nye laki yg suka sangap ni. haha :P

Reply
avatar
Fatin Mraz
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap tu bukan boring ek?
mm..to pocket, ngantut tu mende??

Reply
avatar
Bigdaddyz
AUTHOR
October 09, 2011 delete

adoihai...contoh sangap ke 2 mmg tak boleh blah....hahaha!

Reply
avatar
schaze zainn
AUTHOR
October 09, 2011 delete

saya faham maksud ke dua tu..haha

xP

Reply
avatar
Freaky
AUTHOR
October 09, 2011 delete

yup memang depend pada penggunaan ayat. saya sangap nak makan mcD :(

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

kalau pengunaan dlm bahasa sebetulnya sangap merujuk pd yg pertama bkn kedua...^_^

Zaman skrg ni ramai org guna bahasa yg ditunggang terbalikkn mksudnya..:)

Reply
avatar
budak ketot
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap A+ for addmath. hwahwahwa

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

Hahaha... Sangap benar nyee~~

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

ahak...sengal ja rasa..:)

Reply
avatar
Aidah
AUTHOR
October 09, 2011 delete

Baru akak tahu sangap tu ada 2 makna. Dah lama tak bukak Kamus Dewan. Hihi.

Reply
avatar
CTK
AUTHOR
October 09, 2011 delete

hahaha....sudah terang lagi bersuluh penerangan kedua tuh..hahahah

Reply
avatar
kotak bulat
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap = menguap

org johor ngn melaka guna ni..

Reply
avatar
MiszCoMoT
AUTHOR
October 09, 2011 delete

ana tau tak comot tergelak kuat2 bila baca definisi sangap no 2 tuh sampai membe sebelah pon herann..hahahah btw sangap yg farid kamil cakap lam pilem tu betol2comot paham...betapa...errr.. ok babai..keh3

Reply
avatar
KUKUMALU
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangat.

HEHE.

Cik ana dah mau kawin?hehe

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

haha sangap erk..err byk mksod sbnrnye tp yg sy tau 2 yg kt ats tuh je.hihi =P

Reply
avatar
Phat
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap yg cik ana bg tau mmg betul..sangap jugak boleh ditujukan kepada sesuatu yg ptt org dpt tp x dpt cth mcm perokok..bulan2 pose masa siang die org sangap rokok huhu

Reply
avatar
~SaL IjOu~
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sama pemahaman ngn Dill~ ^^

Reply
avatar
renjerkabloi
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap nak lawat blogger semua hahaha..

orang kedah habaq sangap nak p mengai(pegi memancing) :)

Reply
avatar
Meow Aizawa
AUTHOR
October 09, 2011 delete

no 2 no 2 ! hehehe

Reply
avatar
NasZ
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap ayam goreng la sekarang ni. hehe.

MOHD NASER.com

Reply
avatar
El-Janna
AUTHOR
October 09, 2011 delete

ok aku selalu sebut perkataan sangap time menguap. tapi org pkir aku sangap is horny wtf

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

Baru tau maksud yg kedua tu..biasa tau yg 1st jer..sangap = menguap.. ^_^

Reply
avatar
Izz
AUTHOR
October 09, 2011 delete

yes2! budak johor tak tau yg sangap num 2 tu.

Reply
avatar
ShahzCudin
AUTHOR
October 09, 2011 delete

masa skolah dulu slalu gune word ni sperti maksud yg no...da lama2 baru taw sangap tu sebenarnya menguap..

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

clear sungguh contoh tu, huh...

Reply
avatar
October 09, 2011 delete

dr filem aku masih dara tu la sy blaja words tu LOL XD

Reply
avatar
tnZackJ
AUTHOR
October 09, 2011 delete

sangap vs menguap..sama aje kan..org menggantuk

Reply
avatar
aQimie Ceplos
AUTHOR
October 09, 2011 delete

saye sama dgn FARA.
pemahaman no dua. hahah!

kite jrg pgil sangap yg no 1 tu.
mostly pgil menguap :D

Reply
avatar
amranaiman
AUTHOR
October 10, 2011 delete

sangap nk tido T_T

Reply
avatar
October 10, 2011 delete

dalam erti kata lain sangap tu adalah gersang.. haha

Reply
avatar
LadyBird
AUTHOR
October 10, 2011 delete

ya Alalh.. byk gile hantaran.. kalau kat sini sikit2 jerk.. mereka letak ape yer byk2

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
October 10, 2011 delete

@LadyBird:errrr LadyBird silap komen
rasenye nih..entry bab HANTARAN
kat entry yg 1 lagi..hehe
hantaran tu jd byk sbb jiran
tetangga pakat bagi / sedekah
1 hantaran / org..kalo jiran ade 30 org + hantaran sendiri(10) tu yg
bleh jd sampai 40 lebih hantaran tu.
tambah plak duduk FELDA..mmg dah
biasela hantaran byk2 cmtu..hehe

Reply
avatar
YOUsoF
AUTHOR
October 10, 2011 delete

Sepanjang hidup dekat Johor Usop paham yang sangap tu adalah menguaptandaandamengantuk.. ;D


Masa belajar kat KL, sangar berubah maksud jadi no. 2 tu la. Pulak atu dalam filem pun guna macam tu, makin 'rojak' la bahasa kita. heheh

Reply
avatar
siti kektus
AUTHOR
October 10, 2011 delete

ya. ya. ya.

sangap itu menguap.

dulu tak tau sangap tu ada maksud lain. tp sejak dah membesar, dah tau dah. nak guna word sangap pon kena hati2 dah. hehehe :p

Reply
avatar
Bobot|Azmi
AUTHOR
October 11, 2011 delete

Pehh kak, terbaik laa lu.

Stay johor guna sangap maksud dy Menguap, tibe dah belajar jauh tuh, maksud sangap tuh jadik benda tuh pulakk. now dah tak guna sangap .,menguap jek. HAHA

Reply
avatar
abglan
AUTHOR
October 11, 2011 delete

oooO sangap ni sejenis VERB. Maksud verb pula ialah kipas yang berpusing mengeluarkan bunyi verb.. verb... veRB!!!

Reply
avatar
November 04, 2011 delete

berbaur 18sx??
haha.. XD
pemahaman sy pula.. erm..
sbenarnya sbb sy x tau la yg search ni.. hehe.. :D byk org duk kata sangap tpi sy x tau mksud.. >.<''

explanation sangap no.2 tu mmg sgt jelas! haha.. XD


Blog Saya
|
Facebook Saya
|
Twitter Saya

Reply
avatar
_numigx
AUTHOR
January 16, 2016 delete

anda membuat otak saya kekuningan.. hahahahahahahaha bersihh bersihh... *airtmata keluar gelak banyak sangat*

Reply
avatar