SANGAP itu apakah?

*gengster mood activated*
*awas! entry berbaur 18sx*


ini semua berpunca dari kisah mahu kahwin segera..sangap ke?? soalan dia ada perkataan SANGAP.. tambah pulak kazari mai tanya kat shoutmix gua soalan "sangap tak? jom minum nescafe"... tapi kepala otak gua terus terfikir pasal kahwin.. tu yang terhasil kisah mahu kahwin segera tu.. kuning ke otak gua??? tak kan? kan? *jangan berani jawab KUNING.. KUNING kan BERSIH! weeeeee~~




pastu member gua datang tanye.. ini abang besar POCKET tanya apa kena mengena SANGAP tu dengan kahwin?? sampaikan beliau rasa pemahaman beliau dalam bahasa malaysia berada pada posisi lemah.. untuk menghilangkan kegusaran POCKET dan sebelum abang-abang besar yang lain datang serang bagi soalan ala-ala gini jugak, gua nak bagi penjelasan pasal SANGAP tu ikot tahap pemahaman gua lah ye =P



maksud SANGAP 1 :

  • bermaksud menguap..dan mungkin orang-orang selatan seperti dari johor terutamanya yang mengaitkan sangap ni sebagai perbuatan menguap.. sangap tu perbuatan kan? kalo english kira kategori VERB la kot kan?kan? =P

maksud SANGAP 2 :

  • kalau ikot bahasa slanga atau pun bahasa pasar zaman sekarang ni, sangap ni dikaitkan dengan perbuatan mahukan sesuatu yang amat sangat.. mcm dalam filem aku masih dara tu kan ada 1 dialog bunyi dia lebih kurang camni "aku SANGAP lubang.." maksudnye dia sangat-sangat mahukan lubang.. ciss punya clear kot gua bagi contoh =P


so sebenarnye depends pada ayat gak la kot penggunaan perkataan SANGAP tu.. kalau takat ajak minum nescafe, dah tentu merujuk pada sangap yang pertama.. kalau kalut cari lobang, mungkin merujuk pada sangap yang kedua.. sekali lagi contoh sangat clear gua rasa gua bagi..ada betol ke pemahaman gua tu?? kita tunggu geng daddy cool + supermak datang enterframe.. dorang lagi faham & lagi dulu makan garam kunyit dari gua yang masih setahun jagung nih..kehkehkeh.. errrrr entry sudah berbaur lucah..ngeeee larii!!!!






nota kecil : salah faham boleh membuatkan rumah tangga berantakan.. kan?kan?kan? =P *KAHWIN lagi..oopps~

57 comments:

  1. pemahaman fara about sangap no 2 , haha

    ReplyDelete
  2. Huhu. As org johor. Da bese gune pekataan sangap stand 4 menguap kerana ngantOk. tapi sejak msuk U, bile sebut je pekataan tuh, mmbe sume pndg pelik. Wuwu~ sumpah xtau mkne die yg laen. =,=

    ReplyDelete
  3. saya fhm maksud tue.."craving" lah dlm bhse omputeh! cewah...

    ReplyDelete
  4. sangap tu nak sangat2 kan? haha

    ReplyDelete
  5. oooye ke?ummi nak gak wat entri tny makna sangap sbb mmg tak tau.tq ana.ummi cuma tau makna menguap jek.huhu...patutla selalu je remaja ckp aku bkn sangap sgt pun?akhirnya ummi tak phm makna entri mereka..huhu

    ReplyDelete
  6. sangap tu macam kempunan atau keinginan yang melampau... tak semestinya utk seks je...

    ReplyDelete
  7. ble org ckp sangap ta semestinye die sangap seks...

    ReplyDelete
  8. sangap no 2.
    wat ngn isteri la bile kawin
    mse 2 pun da x dosa..

    ReplyDelete
  9. taw xpe...selalu org salah tafsir..
    bahaya betul perkataan ni...

    ReplyDelete
  10. paling sangap nih!!! teruk la ko nanti cik ana huhuhu...







    sangap nak ajak cik ana pergi mengail ikan la hihihi..kan renjer dah turunkan ilmu sungai :P

    ReplyDelete
  11. sangap = desperate.

    desperado yang desperate.

    haha!

    dill.

    ReplyDelete
  12. yeah sangap berbeza mengikut ayat yang digunakan.. :)

    sangap:bagi pendamba, sangat berkeinginan untuk mendapatkan atau melakukan sesuatu
    rujuk kamus pendambamawar edisi3.keke

    ReplyDelete
  13. pemahaman saya berdasarkan no.2

    ReplyDelete
  14. Basically bahasa melayu dah evolve,
    terima kasi utk penerangan panjang lebar.
    Pergh siap buat post!

    Heheh,camana pun pocket nk terus terima 'sangap' sebagai ngantut.
    Heheh.

    ReplyDelete
  15. betul tu kak ana..mcm kat perak, sume anggap sangap yg kedua tu tapi member sy bdk johor phm sangap yg pertama :)

    ReplyDelete
  16. kekekekek
    ye!
    mimi sokong
    agak clear disitu
    heheheh
    bagus la..kang owg slh pajam kan ana
    hehehehe

    ReplyDelete
  17. hihihi...Sis lagi tak faham...

    ReplyDelete
  18. mak ai...
    ye yg no 2 tu la pemahaman ieyza..
    kih3... selalu nye laki yg suka sangap ni. haha :P

    ReplyDelete
  19. sangap tu bukan boring ek?
    mm..to pocket, ngantut tu mende??

    ReplyDelete
  20. adoihai...contoh sangap ke 2 mmg tak boleh blah....hahaha!

    ReplyDelete
  21. saya faham maksud ke dua tu..haha

    xP

    ReplyDelete
  22. yup memang depend pada penggunaan ayat. saya sangap nak makan mcD :(

    ReplyDelete
  23. kalau pengunaan dlm bahasa sebetulnya sangap merujuk pd yg pertama bkn kedua...^_^

    Zaman skrg ni ramai org guna bahasa yg ditunggang terbalikkn mksudnya..:)

    ReplyDelete
  24. sangap A+ for addmath. hwahwahwa

    ReplyDelete
  25. Hahaha... Sangap benar nyee~~

    ReplyDelete
  26. Baru akak tahu sangap tu ada 2 makna. Dah lama tak bukak Kamus Dewan. Hihi.

    ReplyDelete
  27. hahaha....sudah terang lagi bersuluh penerangan kedua tuh..hahahah

    ReplyDelete
  28. sangap = menguap

    org johor ngn melaka guna ni..

    ReplyDelete
  29. ana tau tak comot tergelak kuat2 bila baca definisi sangap no 2 tuh sampai membe sebelah pon herann..hahahah btw sangap yg farid kamil cakap lam pilem tu betol2comot paham...betapa...errr.. ok babai..keh3

    ReplyDelete
  30. sangat.

    HEHE.

    Cik ana dah mau kawin?hehe

    ReplyDelete
  31. haha sangap erk..err byk mksod sbnrnye tp yg sy tau 2 yg kt ats tuh je.hihi =P

    ReplyDelete
  32. sangap yg cik ana bg tau mmg betul..sangap jugak boleh ditujukan kepada sesuatu yg ptt org dpt tp x dpt cth mcm perokok..bulan2 pose masa siang die org sangap rokok huhu

    ReplyDelete
  33. sama pemahaman ngn Dill~ ^^

    ReplyDelete
  34. sangap nak lawat blogger semua hahaha..

    orang kedah habaq sangap nak p mengai(pegi memancing) :)

    ReplyDelete
  35. sangap ayam goreng la sekarang ni. hehe.

    MOHD NASER.com

    ReplyDelete
  36. ok aku selalu sebut perkataan sangap time menguap. tapi org pkir aku sangap is horny wtf

    ReplyDelete
  37. Baru tau maksud yg kedua tu..biasa tau yg 1st jer..sangap = menguap.. ^_^

    ReplyDelete
  38. yes2! budak johor tak tau yg sangap num 2 tu.

    ReplyDelete
  39. masa skolah dulu slalu gune word ni sperti maksud yg no...da lama2 baru taw sangap tu sebenarnya menguap..

    ReplyDelete
  40. clear sungguh contoh tu, huh...

    ReplyDelete
  41. dr filem aku masih dara tu la sy blaja words tu LOL XD

    ReplyDelete
  42. sangap vs menguap..sama aje kan..org menggantuk

    ReplyDelete
  43. saye sama dgn FARA.
    pemahaman no dua. hahah!

    kite jrg pgil sangap yg no 1 tu.
    mostly pgil menguap :D

    ReplyDelete
  44. dalam erti kata lain sangap tu adalah gersang.. haha

    ReplyDelete
  45. ya Alalh.. byk gile hantaran.. kalau kat sini sikit2 jerk.. mereka letak ape yer byk2

    ReplyDelete
  46. @LadyBird:errrr LadyBird silap komen
    rasenye nih..entry bab HANTARAN
    kat entry yg 1 lagi..hehe
    hantaran tu jd byk sbb jiran
    tetangga pakat bagi / sedekah
    1 hantaran / org..kalo jiran ade 30 org + hantaran sendiri(10) tu yg
    bleh jd sampai 40 lebih hantaran tu.
    tambah plak duduk FELDA..mmg dah
    biasela hantaran byk2 cmtu..hehe

    ReplyDelete
  47. Sepanjang hidup dekat Johor Usop paham yang sangap tu adalah menguaptandaandamengantuk.. ;D


    Masa belajar kat KL, sangar berubah maksud jadi no. 2 tu la. Pulak atu dalam filem pun guna macam tu, makin 'rojak' la bahasa kita. heheh

    ReplyDelete
  48. ya. ya. ya.

    sangap itu menguap.

    dulu tak tau sangap tu ada maksud lain. tp sejak dah membesar, dah tau dah. nak guna word sangap pon kena hati2 dah. hehehe :p

    ReplyDelete
  49. Pehh kak, terbaik laa lu.

    Stay johor guna sangap maksud dy Menguap, tibe dah belajar jauh tuh, maksud sangap tuh jadik benda tuh pulakk. now dah tak guna sangap .,menguap jek. HAHA

    ReplyDelete
  50. oooO sangap ni sejenis VERB. Maksud verb pula ialah kipas yang berpusing mengeluarkan bunyi verb.. verb... veRB!!!

    ReplyDelete
  51. berbaur 18sx??
    haha.. XD
    pemahaman sy pula.. erm..
    sbenarnya sbb sy x tau la yg search ni.. hehe.. :D byk org duk kata sangap tpi sy x tau mksud.. >.<''

    explanation sangap no.2 tu mmg sgt jelas! haha.. XD


    Blog Saya
    |
    Facebook Saya
    |
    Twitter Saya

    ReplyDelete
  52. anda membuat otak saya kekuningan.. hahahahahahahaha bersihh bersihh... *airtmata keluar gelak banyak sangat*

    ReplyDelete
  53. my rumate orang johor selalu cakap sangap. hahahaha

    ReplyDelete