Angkatan Bomba Cilik

Baru-baru ni - 2,3 hari lepas lah citernye. Aku dengan partner kerja aku si Ida dapat jemputan daripada Cikgu Tadika yang selalu bawak anak-anak muridnye belajar komputer kat tempat aku tu. Jemputan untuk join program Lawatan Tabika Ke Balai Bomba Slim River katanya. Aku eksaited sangatlah bile dengar kata ada program luar. Bukan ape, lama-lama terperap dok ofis aje, bosan jadinye. Ye dak? Bile dapat je peluang cenggini, haaaaa janganle ditolak kikiki

Jadinye, aku dengan si Ida pun memang tak lepaskan peluang lah. Seawal pagi pukul 8.30 tu kamiorang dah berkumpul kat perkarangan sekolah tabika tu. Perginya konvoi 6 buah kereta ajelah sebabnya tadika tu ada 30 orang murid aje. 

Nindia la bomba cilik tu semua. Seumur hidup aku, ini baru aku tawu rupanya memang ada seragam kecik untuk adik-adik yang datang buat lawatan ke Balai Bomba ni. Masa aku kecik-kecik dulu takde pun cecikgu nak tulung bawak pergi buat aktiviti cenggini. Kalo tidak mesti aku pon comel cenggini la gayanye bila dah disarungkan seragam bomba. huhhhhh :(


Lepas je setel sesi taklimat dan jugak tayangan Upin Ipin yang tajuk dia Sedia Menyelamat tu, adik-adik ni pun diberi peluang masuk dalam truck bomba tu dan merasa sendiri pengalaman berada dalam truck tu. Dibawak pusing satu kali dekat kawasan situ dengan siap bunyi siren sekali. Eksaited semuanya. Dengan aku ni ha eksaited sekali hahaha

Pastu pulak, ni ha sesi 'mandi' beramai-ramai. Tapi si bomba cilik je la mandi manda. Aku pemerhati bebas aje lah kat belakang. Idoknye rela aku nak berbasahan pulak kat situ. Tak memasal nanti jadi bahan di-viral-kan pulak kat fesbuk =P


Seghonok jadi budak kecik ni. Takyah nak pikir hape. Hadap je. Mana ade susah nak pikir masalah ke hape. Kan? Asalkan kalo lapar - dapat makan, Kalo ngantuk - dapat tidor. Dah cukupla.

Ini muka puas hati dan muka penat maksudnye. Setel je dapat ronda pusing-pusing naik truck bomba, cenggini la mukanye. Ada yang nak naik lagi. Ada yang dah taknak naik pun ada jugak. Ada yang takot dengar bunyi siren bomba pon ade jugak. Mungkin sebab kuat kot, tu yang jadi takot tu. Terkejut gamaknye. 

Tapi yang jenis rilek, rilekkkkkk jugak. Slumber aje die cakap : 

"Pakcik.. saya nak duduk kat depan boleh tak? "  

Terkedu gak pakcik bomba tu pastu terus dokong angkatkan letak dia duduk kat depan kehkehkeh =P


14 comments:

  1. amboi ramainya..comel pula tengok bomba cilik tu :)

    ReplyDelete
  2. wah cecomelnyeee kanak-kanak riang niii. hihi. teringat pula kat uniform sekolah dulu puteri islam hahaha. ade kaitan x? tapi bila terpandang teringattt....

    ReplyDelete
  3. Alaaaa tomei-tomei si bomba cilik!

    ReplyDelete
  4. Wahahaha...comelnya tengok bebudak pakai baju seragam bomba tu...
    Harap ada laa besar nanti berazam nak jadi ahli bomba sebenar...heheh

    ReplyDelete
  5. wah menarik. rupanya ada pakaian seragam kecik macam dalam cite upin ipin tu ya.

    Beruntung kanak-kanak ni rasa pengalaman naik truck bomba

    ReplyDelete
  6. Alolololo comeiiiii nyerrrrrr

    ReplyDelete
  7. comelnyaaa... bagus kasi pendedahan gini.. ada pulak tu baju size bebudak tu semua..

    ReplyDelete
  8. Alololor..comeynye..geram Cik Mimie tgk.hehe :)

    ReplyDelete
  9. yang duduk depan tu nak jadi bomba juga agaknya.. hehehehe... seronok benor dapat kena siram air... zaman skang kan kak Ana. apa je nampak stupid pada diorang terus jadi viral. padahal x tahu apa sebenarnya terjadi

    ReplyDelete
  10. Dapat menarik minat adik2 cilik ni utk join angkatan bomba suatu hari nanti, mana tahu kan?
    ^_^

    ReplyDelete
  11. Assalam ana,
    ghajin betui layan bebudak yer
    baguih3
    practise make perfect he3

    ReplyDelete
  12. salam boleh saya taye, mana boleh dapatkan topi bomba kanak2 2

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kembali. errr alamak sy pun tak pasti sebab yg tu semua mmg Balai Bomba yg sediakan utk pelajar tabika yg dtg lawatan ke balai tu hehe

      Delete
    2. mungkin tuan/puan boleh cuba klik pada link shopee ni :

      https://shopee.com.my/Candy-Color-Soft-Sole-Rain-Boots-for-Boys-Girls-Anti-slip-Waterproof-Water-Shoes-i.65744934.1207670114

      semoga dapat membantu :)

      Delete